الاثنين، 8 نوفمبر 2010

الطبع السائد

هذه نصيحه لم اقبلها وان عرضت علي مره اخري لن اقبلها ولو عرضت الاف المرات

مع ان عدم قبولي لها سبب لي خساره كبيره ولكن عسي ان تكرهوا شيئا

علشان تقدروا تفهموا الموضوع بالظبط في حاجات لازم تعرفوها

انا من ربنا اكرمني واشتغلت في احد الاماكن ذات الشئن الرفيع في المنطقة التي اعمل بها

المهم اجتهدت في عملي والحمد لله حتي اصبحت علاقتي بالناس مباشرة وصرت محل ثقه

ولكن في كل مكان اصحاب النفوس الضعيفه

المهم اصبحت علي المام تام بكل جوانب مشاكل المنطقة وصرت اساعد الكل ولكن هناك من لم يعجبهم هذا الاسلوب

فقامو بزرع الخلافات بيني وبين بعض الناس حتي اصبحنا في خلاف دائم

المهم تم معرفة واحد من البلد ومنذ اليوم الاول اكتشفت انه من اصحاب النفوس الضعيفه

فطبقت مثل صباح الخير ياجاري انت في حالك وانا في حالي

المهم منذ فتره وبحكم الوجود في المنطقة خرجنا الي احد الاجتماعات في يوم الخميس نهاية الاسبوع عند أحد افراد البلد ونحن بالطريق قال لي

قال: هذا السحلب انت في ناس كتير بتضرب فيك اسافين حاول تحافظ علي شغلك قلتله يعني زي مين

قالي مش مهم مين المهم تبقي عارف وتاخد بالك قلتله طب ايه يعني الي مطلوب مني اعمله

قالي تعمل زي كل الناس مابيعمله

قلتله زي مين

قالي فلان وفلان وفلان بمعني اصح بطل تساعد حد وملكش دعوه بحد والي يسالك قول معرفش

قلتله ليه هي المساعده المعروف بقت حرام

قالي لا بس لازم تتعامل زيهم

قلتله يعني ؟؟؟

قالي لازم تبقي تتعلم تتخابث وتبقي مكار زيهم

قلتله شكرا نصيحه غير مقبوله ولو سمحت متفتحش معايا الموضوع ده تاني

روحنا اجتماع أهل البلد و واحنا نازلين سيبتو يرجع لواحده طبعا


المهم بسبب عدم قبولي لهذه النصيحه تسبب اصحاب النفوس الضعيفه لي في مشكله كبيره ممكن ان تؤدي الي تركي للعمل

المهم انا لست نادم علي رفضي لهذه النصيحه ولكن اريد ان اسالكم

هل الطبع السائد الان هو المكر والخداع ؟؟؟ ام هل اصبح الخير والطيبه جرما ؟؟؟

ارجو ان تكون فضفضتي خفيفه علي قلوبكم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق